wtorek, 12 kwietnia 2011

1998 - Ronin

Film amerykański z 1998 roku. Szczegółowe informacje o filmie w Wikipedii i w bazie FilmWeb.

Akcja dość prosta - grupa najemników, sierot po różnych organizacjach wywiadowczych i armii, ma przejąć pewną walizkę. Ma się to stać po samochodowym pościgu. Zaczynamy zatem.

Najpierw zwiad w hotelu - dzień wcześniej. Właściciel walizki jeździ Citroenem XM w wersji II - czego dowodem jest znaczek Citroena pośrodku atrapy chłodnicy:


Następnego dnia zaczyna się akcja właściwa i Citroen rusza w drogę:



Nadal jest to wersja MkII, jednak kiedy dojeżdżają do miasteczka - Citroen starzeje się gwałtownie i zmienia w starszy model - MkI. Znika mu znaczek ze środka atrapy i przemieszcza się na bok ;-)


Jednak chwilę później - znowu mamy MkII:


Padają  pierwsze strzały, kierowca Citroena ratuje więc pasażera i walizkę - nadal prowadząc MkII:


Rozpoczyna się pościg właściwy. Citroen ucieka w eskorcie jednego Peugeota 605, ścigany przez Mercedesa, a gdzieś po drodze czyha złe Audi S8. Kiedy włączy się ono do pościgu - Citroen gwałtownie się starzeje - znowu MkI:


Audi podczas gry wstępnej nieco masakruje drzwi kierowcy w Citroenie:


Po czym odsuwa się na chwilę i mamy ujęcie z tyłu kiedy następuje ponowne uderzenie w  bok:


Obrywa Citroen MkII o czym informuje nas ozdobny napis XM po prawej stronie i niewielki spoiler. Wersja MkI miała spoiler większy, a litery XM po lewej i taką samą czcionką jak napis Citroen. Mamy zatem na samym początku pościgu dwa Citroeny XM, oba mają już pogniecione lewe boki. Co ciekawe - MkII nie ma też lewego lusterka i ma wybitą szybę kierowcy (lub opuszczoną).

Następna scena i Citroen jest znowu MkI, a Audi ponawia zaloty:


Z puktu widzenia widza - powróciło lewe lusterko, ale my już wiemy że to montaż dwóch różnych pościgów;-) Lecimy dalej. Audi zepchnęło Citroena na bezdroża - widać że nadal to jest MkI, ale lewe lusterko mu już dynda, a uderzenie spychające dostał w tylne drzwi.


Szyba kierowcy jest zamknięta. Pewnie mu wiało;-) Trwa pościg po leśnej dróżce, nieuszkodzony Citroen pruje przed siebie:


Bok cały, lusterko wróciło na miejsce. Jadą tak dłuższą chwilę, można się spokojnie przyjrzeć. Za to Audi chwilę później traci lewy reflektor - po prostu na wybojach się obraca i tak pozostaje:


Citroen wykonuje skok tygrysa - nadal jest to MkI z całym lusterkiem i mało zniszczonym bokiem:


Auta wpadają do Nicei - gdzie nagle uciekinierem jest MkII co ładnie widać po znaczku, no i wróciło mu lewe lusterko:


Sekundę później mamy tył MkI - znika napis XM z prawej strony i pojawia się z lewej.


Zmiana sceny i znowu MkII, nadal z lusterkiem:


Następnie Citroen przerabia stragany na śmietnik, prawie tracąc przednią tablicę:


Dla Audi los jest łaskawszy - taranowanie straganów przywraca mu lewy reflektor i jak na moje oko to jest zupełnie inne Audi:


Reflektor trzyma się na miejscu już do finałowej sceny - staranowania Citroena w wersji MkII:


I tutaj kończy się pierwszy pościg samochodowy w tym filmie. Jak widać zmontowany dość niechlujnie, ale bardzo efektowny - co zasługuje na plus. Mamy jednak jeszcze jeden porządny pościg do obejrzenia. Tym razem BMW serii 5 i Peugeot 406. Oto BMW:


Coś mu dynda z przodu na początku pościgu, rzućmy okiem na drugiego bohatera:


Oba póki co całe, lustra są, szyby też. Oglądamy dalej. Auta jadą nabrzeżem Sekwany, kierowca BMW opuścił sobie szybę:


Goniący Peugeot ma kierowcę szanującego przepisy - dowodem używanie kierunkowskazów:


W Peugeocie robi się chyba gorąco - bo kierowca też opuszcza swoją szybę:


Tymczasem w BMW się ostro ochłodziło - szyba kierowcy zamknięta:


Mały błąd aktora w międzyczasie:


Nie trzyma się palca na spuście - na pierwszym wyboju odstrzeliłby głowę swojemu kierowcy - Nataschy McElhone - pięknej przecież kobiecie;-) Wracamy do gonitwy. BMW znowu jest gorące - szyba w dół zatem:


Widać też szczelinę na styku maski z błotnikiem i pierwsze drobne uszkodzenia, a auto w filmie na razie uderzyło tylko w tył motocykla. Nadciąga Peugeot - szyba kierowcy zamknięta:


Rozpoczyna się pościg pod prąd, w tunelu. Peugeot ma już nieco pokiereszowaną mordkę:


Po wyjeździe z tunelu - szyba w BMW znowu zostaje zamknięta:


A jego kierowca przeprasza awaryjnymi za zepchnięcie a drogi;-)


Kilka sekund później w BMW szyba kierowcy jest uchylona a zły człowiek otwiera tylną lewą:


Strzał amputuje lewe lusterko w Peugeocie:


Które odrasta w następnej scenie - celowo łapałem klatkę aby było je widać na tle białego Renault 5:

Niestety to już koniec pościgu. BMW uprzejmie włączając kierunkowskaz - wypada z drogi:


BMW koziołkuje, Peugeot podjeżdża z otwartą szybą kierowcy i całym lusterkiem.


A ułamek sekundy później - szyba znowu zamknięta - widać po napisach producenta w dolnym rogu szyby:


Starałem się złapać klatkę tak aby były widoczne. Lepiej widać je kiedy oglądamy trzy kolejne klatki.
Kolejny ułamek sekundy i zmiana kadru - Peugeot ma znowu otwartą szybę:


A kiedy BMW spada w dół - Peugeot zatrzymuje się i ma otwartą też tylną szybę:


A raczej tylna jest wybita, sądząc po poszarpanej dolnej krawędzi. No i lusterko nadal na miejscu.

W trakcie analizowania drugiego pościgu zauważyłem jeszcze cudowne naprawienie szyby przedniej w Peugeocie. W jednej z pierwszych scen widać od środka poziome pęknięcie, które później znika.

Oba pościgi w Roninie są bardzo dynamiczne i warto ten film choćby tylko dla nich obejrzeć. Nie można też pominąć znakomitej obsady aktorskiej. Polecam.

2 komentarze:

  1. Super artykuł. Co prawda jak się ogląda taki pościg z wypiekami na twarzy to na takie niedoróbki nie zwraca się uwagi i ich nie zauważa. Z drugiej strony dbałość o szczegóły jest dla mnie bardzo ważna w codziennym życiu i wkurzają mnie ignoranci. Budżet tego filmu był pewnie spory, wiec powinni się lepiej postarać.

    OdpowiedzUsuń
  2. 47 yr old Sales Associate Hobey Tolmie, hailing from Cumberland enjoys watching movies like Stargate and Blacksmithing. Took a trip to Historic Town of Goslar and drives a Ferrari 250 GT LWB California Spider. Wiecej Bonusow

    OdpowiedzUsuń